Beleidsbepalers en toezichthouders moeten aandacht blijven houden voor financieel kwetsbare consumenten in onze samenleving. In de huidige dynamische omgeving, met ontwikkelingen als finfluencers, klimaatrisico’s op de woningmarkt en kunstmatige intelligentie, pleit de bestuursvoorzitter van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) Laura van Geest voor waakzaamheid bij de presentatie van het jaarverslag 2023.
Gebruikers van cryptoapps worden gestuurd naar het regelmatig en gemakkelijk handelen in bepaalde crypto’s. Hierdoor bestaat het risico dat consumenten impulsieve beslissingen nemen en aankopen doen die niet geschikt zijn voor hen. Dat blijkt uit een verkennend onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) naar de keuzeomgeving van apps van drie Nederlandse cryptodienstverleners. Wij moedigen cryptodienstverleners […]
Bij particuliere beleggers die zelfstandig of met advies beleggen let ongeveer de helft soms of (bijna) altijd op de duurzaamheid van beleggingen die zij doen. Om te bepalen of een belegging aansloot op hun duurzaamheidsvoorkeuren keek het merendeel van deze groep naar de naam van het beleggingsproduct. Dat blijkt uit de ‘Consumentenmonitor Beleggers’ van de […]