10 tips voor starters

Als u een huis gaat kopen, gaat u liever niet over één nacht ijs. Met een goede voorbereiding weet u precies wat uw wensen en mogelijkheden zijn. Deze 10 tips voor starters op de woningmarkt helpen u op weg.

1. Laat u adviseren door een erkende adviseur
Bespreek uw wensen met een ervaren en Erkend Hypotheek Adviseur, zoals de adviseurs van Vitis Advies, voordat u op huizenjacht gaat. Op die manier kunt u gericht op zoek en weet u precies wat de mogelijkheden zijn die passen bij uw persoonlijke wensen en situatie. Bijvoorbeeld in welke prijsklasse u een huis kunt gaan zoeken.

2. Ga na of u 5 jaar in een woning blijft wonen
Koop alleen als u van plan bent om tenminste 5 jaar in de koopwoning te blijven wonen. De aankoop van een woning brengt vaak extra kosten met zich mee. Denk aan notariskosten, overdrachtsbelasting en kosten voor een taxatie en een bouwkundige keuring. Het duurt gemiddeld een jaar of 5 voordat u die kosten heeft terugverdiend.

3 .Kijk goed naar de offerte- en hypotheekvoorwaarden
Kies niet blindelings voor de goedkoopste hypotheekofferte, maar kijk ook goed naar de offerte- en hypotheekvoorwaarden. Hiermee voorkomt u dat u later voor verrassingen komt te staan.

4. Schakel een aankoopmakelaar in
Het is verstandig om bij het kopen van een huis een expert in te schakelen. Een aankoopmakelaar is vaak voordeliger dan u denkt. U kunt de makelaar ook inschakelen voor deeldiensten. Bijvoorbeeld dat u wel zelf huizen bezichtigt, maar de onderhandeling aan hun uitbesteedt.

5. Kies voor een verhoogde inschrijving bij de notaris
Een hoger bedrag dan uw hypotheeksom registreren bij het kadaster (verhoogde inschrijving) kost u niets. Het voordeel hierbij is als u in de toekomst uw hypotheek wilt verhogen voor bijvoorbeeld een verbouwing, dan hoeft u niet opnieuw naar de notaris en dat scheelt u weer in de kosten.

6. Neem ontbindende voorwaarden op
Er kunnen verschillende redenen zijn waardoor u toch liever afziet van de koop van een woning. Ontbindende voorwaarden zijn daarom een belangrijke toevoeging in het koopcontract. Een voorbeeld is het voorbehoud van financiering. Mocht u de financiering onverhoopt niet rond kunnen krijgen met de bank, dan kunt u dankzij het opgenomen voorbehoud van de koop afzien. Zo kunt u onnodige kosten voorkomen.

7. Laat een bouwkundige keuring uitvoeren
Als u een nieuw huis koopt, wilt u natuurlijk niet tegen gebreken aanlopen die hoge kosten met zich meebrengen. Daarom is een bouwkundige keuring altijd aan te raden. U kunt er een hoop narigheid mee voorkomen.

8. Denk ook aan uw pensioen
Op het moment dat u met pensioen gaat, veranderen uw maandlasten. Het is belangrijk om hier bij het afsluiten van uw hypotheek rekening mee te houden.

9. Bereid uzelf goed voor op het adviesgesprek
Kijk voor tips voor consumenten op de website van de Autoriteit Financiële Markten. U kunt op deze manier goed beslagen ten ijs aan het gesprek deelnemen en gerichte vragen stellen aan uw adviseur.

10. Gebruik de checklist hypotheekgesprek
Controleer ook of het adviesgesprek goed is verlopen. Raadpleeg daarvoor de checklist hypotheekgesprek op de website van de Autoriteit Financiële Markten. Mochten er zaken niet aan bod zijn gekomen waar u nog vragen over heeft, dan kunt u hierover altijd contact opnemen met uw adviseur.

RSS Actueel

  • 'Beleg met beleid', speech Jos Heuvelman op Beleggersfair 15 oktober 2021
    Bestuurder Jos Heuvelman heeft op de Beleggersfair in Amsterdam zijn licht laten schijn op beleggen anno 2021. Hij ging in op digitalisering, finfluencers en de taak van de AFM. 'Beleg met beleid', was de strekking van zijn verhaal.
  • Nederlandse toezichthouders versterken toezicht op digitale activiteiten door meer samenwerking 12 oktober 2021
    De Autoriteit Consument & Markt, de Autoriteit Persoonsgegevens, de Autoriteit Financiële Markten en het Commissariaat voor de Media gaan intensiever samenwerken om zo het toezicht op digitale en online activiteiten te versterken. Daarom zijn ze het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT) gestart.
  • Bijna 9% minder klachten over verzekeraars in 2020 11 oktober 2021
    Het aantal klachten over verzekeringen is afgelopen jaar met bijna 9% gedaald ten opzichte van het jaar ervoor. De daling wordt voornamelijk veroorzaakt door een daling bij de zorgverzekeringen. Dat blijkt uit een uitvraag van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). In totaal waren bij de 172 aanbieders vorig jaar bijna 154.000 klachten in behandeling over […]